Sunday, 6 January 2019

Terkena Minyak Panas !!! Apa Perlu Buat ???

Assalamualaikum, Halloooo

Wanita dan minyak panas jarang boleh dipisahkan.
Siapa setuju dengan Ummie? Angkat tangan.
Terutama yang jenis 'kai masak' dan 'kaki makan di rumah'.

Semahir manapun kita memasak, tidak kiralah kaum wanita mahupun lelaki,
kita pasti tidak dapat mengelak daripada terkena minyak panas.
Kemalangan kecil di dapur seperti ini amat biasa.
Ummie selalu jugak terkena.
Kadang-kadang goreng telur pon boleh jadi jugak kan.

Kebanyakan kita tak tahu dan panik bila terkena minyak panas.
Macam tulah Ummie pon.
Cepat-cepat ambil tuala dan sapu.
Memang melecetlah lepas tu. Huhu.

Nie Ummie nak share kaedah tradisional untuk
meredakan kesakitan dengan segera sebelum ke Klinil / Hospital.

LIDAH BUAYA
Ambil lendir daripada daun lidah buaya nie dan campurkan bersama buah manjakani yang dah ditimbuk lumat.  Kemudian sapu pada bahagian yang terkena minyak panas (terkena air panas pon boleh)



KAPUR SIRIH
Ambil kapur sirih yang tok kita guna untuk makan tue, sapu di bahagian kulit yang melecur.
Biarkan sampai kapur tue kering.  Buat banyak-banyak kali pon takpa.
Nanti akan rasa sejuk je.. Petua ni bukan sahaja mengurangkan rasa sakit, tapi dapat mengurangkan lecur jugak.




SERBUK KOPI
Yang nie paling senang untuk penggemar kopi macam Ummie.
Ambil serbuk kopi dan letakkan di bahagian yang terkena percikkan minyak tadi (terkena air panas pon boleh)



PELEPAH PISANG
Ambil pelepah pisang sapukan di tempat yang melecur. Membantu melegakan rasa sakit dan elakkan daripada terkena air pada bahagian kulit yang melecur tadi.




UBAT GIGI
 Picit sedikit ubat gigi dan sapu di bahagian yang melecur dan biarkan sehingga kering.  Kulit pasti tidak akan mengelembung air.



TELUR
Pecahkan sebiji telur dan sapukan di bahagian yang melecur tadi.  Ulang berkali-kali sampai hilang rasa sakit.



TEPUNG
Lumurkan cepat-cepat dibahagian kulit yang melecur dengan berhati-hati.  Membantu agar kulit tidak melepuh.


Lepas nie bolehla cuba masing-masing ye.
Tawakkal kepada allah.
Jangan lupa baca Basm,alah dulu.

Sekian,
Ummiesharingiscaring.





KREDIT/SUMBER : Majalah Keluarga 
KREDIT/SUMBER GAMBAR : GOOGLE

Post a Comment